‘Talentenjagers Hoogeveen’ zorgt voor een goede basis voor de toekomst
Tijdens het project Talentenjagers Hoogeveen komen basisschoolkinderen uit groep 7 & 8 in aanraking met boeiende leefwerelden door kennis te maken met verschillende beroepen. Hierdoor krijgen de kinderen een bredere blik op de wereld, groeit het zelfvertrouwen en aan het eind van het programma weten ze waar hun talenten liggen. “Dat is zo waardevol”, vindt coördinator en begeleider Hendrike Dijks. “Iets waar ze hun hele leven profijt van hebben.”
Het project Talentenjagers wordt vanuit Stichting Welzijnswerk Hoogeveen uitgevoerd in samenwerking met de gemeente, het onderwijs en Rotaryclub Hoogeveen-de Wolden. Het richt zich vooral op de wijken Wolfsbos-Zuid, Krakeel en de dorpen van de gemeente Hoogeveen. Een groep van 15 kinderen van verschillende scholen komt na schooltijd bijeen om onder begeleiding zo vaak mogelijk op stap te gaan om bedrijven te bezoeken of er komt iemand naar de locatie toe om over zijn of haar werk te praten. “Van notaris, kok en juf tot politieagent, boekhouder en iemand die een pluktuin beheert: de beroepen zijn heel divers. Voorafgaand aan de kennismaking hebben kinderen soms een ander beeld. Vaak blijkt dat dit na een gastles te zijn veranderd en komen ze enthousiast terug. Dan is ons doel bereikt”, aldus Hendrike.
Sterke basis voor de toekomst
Een andere doelstelling van het programma is dat kinderen ontdekken waar hun talenten liggen. Tijdens een talentgesprek probeert Hendrike samen met de kinderen erachter te komen waar ze blij van worden en energie van krijgen. Vervolgens wordt er gekeken welke Talenten(kaarten) hierbij passen. Hendrike: “Als je bewust bent van waar je kracht ligt, dan heb je een sterke basis voor de toekomst. Het geeft de kinderen zelfvertrouwen, waardoor zij veerkrachtiger worden. Wij kijken naar wat vanzelf gaat en waar het kind plezier in heeft. Liggen je interesses op creatief gebied, werk je graag samen met iemand, ben je graag buiten? Soms denken de kinderen over een eigenschap: maar dat kan toch iedereen? Terwijl het niet zo vanzelfsprekend is. Als ze hier meer inzicht in krijgen, dan zie je ze groeien. Ze voelen zich gezien.” Daarnaast doen de kinderen contacten op in het werkveld en maken ze nieuwe vrienden.
Veiligheid
Tijdens de bijeenkomsten van Talentenjagers wordt er gewerkt vanuit de Verbindende Aanpak, een integrale aanpak die is ontstaan in de gemeente Hoogeveen. Deze aanpak gaat over hoe we met elkaar omgaan en hoe je op een positieve manier relaties met elkaar kunt opbouwen, onderhouden en herstellen. “Soms is er een bepaalde groepsdynamiek vanwege uitdagend gedrag. Ik gebruik mijn ervaring om de kinderen individueel te zien en aan te sluiten bij wat ze nodig hebben. Mijn missie is dat ze zich veilig voelen en zichzelf mogen zijn. En dat wat ze hier leren, meenemen in de rest van hun leven.” Ze gaat zelf de boer op met haar collega’s om het programma kenbaar te maken bij bedrijven en scholen. “Leraren reageren heel positief en helpen vaak om de kinderen te motiveren waarvan ze denken dat dit de juiste route voor ze is.”
Het schooljaar van Talentenjagers loopt vanaf de week na de herfstvakantie tot aan de zomer. Gedurende het programma worden acht thema’s behandeld. Per tweetal thema’s wordt afgesloten met een bijeenkomst voor de ouders waarin de kinderen kunnen laten zien wat ze hebben geleerd. Aan het eind van het programma vindt er een grote afsluiting plaats en worden de deelnemers in het zonnetje gezet. Ze krijgen een talentenpaspoort, een medaille en een diploma. Talentenjagers wordt ook aangeboden op scholen waarbij gehele schoolklassen kunnen kennismaken met een beroep.