Digitale assistent voor mantelzorgers
Mantelzorgers spelen een steeds grotere rol in de zorg en ondersteuning van hun naasten. Ongeveer 5,5 miljoen mensen in Nederland hebben deze taak op zich genomen. Dit wordt in de toekomst alleen maar meer. Met deze ontwikkeling in gedachten realiseerden Erjen Derks en John Beuving uit Beilen een app die fungeert als digitale assistent voor mantelzorgers. Hiervoor ontvingen ze een subsidie van de Provincie Drenthe.
Hoe kan je werken, kinderen opvoeden en tegelijkertijd voor één van je ouders zorgen? Via de app Valtes vinden mantelzorgers antwoorden op al hun vragen. Maar mantelzorgers moeten deze app wel weten te vinden. Hiervoor schakelde het bedrijf onder andere David Otten in, eigenaar van kapsalon Marilyn in Beilen. Op al zijn spiegels prijken stickers met een QR-code die verwijst naar meer informatie over de app. Een kapsalon is hiervoor de plek bij uitstek, vindt David. “In de kapsalon komen veel mensen die iets aan de app kunnen hebben. Ik hoor vaak verhalen van klanten dat hun ouders hulp zoeken maar dat niet kunnen vinden. Ook wel van jongeren die naar de gemeente gaan, niet weten waar ze moeten zijn en weer onverhoopt naar huis gaan. Daarnaast hebben we vaste klanten die steeds ouder worden en vertellen ze mij dingen die ze kwijt willen. Komt het stukje hulpvraag naar voren, dan kan ik daarop inhaken. Ik denk dat de doelgroep bij mij op de kappersstoel zit.”
Als het er niet zou zijn, dan word je van het kastje naar de muur gestuurd
Gespreksstof
In juni 2024 werden de stickers opgehangen. Klanten kunnen de code scannen en komen direct op de juiste plek terecht voor informatie. Op deze manier hoeven ze niet te googlen in hun zoektocht naar hulp. David ziet dat de stickers in zijn salon regelmatig worden gescand. David: “We zijn gemiddeld een halfuur met een klant bezig. De stickers zijn gespreksstof; je kunt er een praatje over maken. Ook zien we klanten de code scannen als ze zitten te wachten op hun afspraak. Ze pakken de leesmap niet meer, maar zitten op hun telefoon. Puur uit nieuwsgierigheid scannen ze de code even. Kunnen ze hier zelf niets mee, dan werkt het goed als mond-tot-mondreclame. Iedereen heeft wel iemand in de familie die hulpbehoevend is. Een ouder, oom of tante.”

Een uitkomst
Na ruim een half jaar krijgt David nog steeds uitsluitend positieve reacties over de stickers en de app. “Ik hoorde van een mannelijke klant die hulp zocht voor zijn hulpbehoevende vrouw, dat hij de app had gedownload en hulp heeft gevonden. Dat is natuurlijk fijn om te horen. Niet iedereen is mondig genoeg of digitaal vaardig om hulp te vinden, dus deze app is een uitkomst. Als het er niet zou zijn, word je van het kastje naar de muur gestuurd. En mensen missen dan een hoop gemak. Ik ben blij dat ik op een hele simpele en eenvoudige manier kan bijdragen en iets extra’s kan doen. Eigenlijk zou elke kapsalon deze stickers moeten plaatsen om zo een groter bereik te creëren.”
Kapsalon Marilyn in Beilen bestaat bijna 30 jaar en heeft gemiddeld 200 klanten in de week.