Werken met een COA-host: voorbeelden in de praktijk


Het project 'COA-host' heeft als doel nieuwkomers zich welkom en veilig te laten voelen in Drenthe. Op de stations Emmen en Zwolle biedt een speciaal host-team begeleiding aan asielzoekers die op doorreis zijn naar het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dankzij deze aanpak voelen nieuwkomers zich welkom, en is de overlast op de stations en bussen naar het aanmeldcentrum de afgelopen maanden verminderd. Eind april bezocht gedeputeerde Yvonne Turenhout de vrijwilligers op Station Emmen.

Het project heeft de tweede plaats behaald bij het Compliment van Drenthe 2023.

Wat houdt het werk van een COA-host in?

Een COA-host zorgt ervoor dat nieuwkomers op weg naar het aanmeldcentrum in Ter Apel ondersteuning krijgen wanneer ze aankomen op station Zwolle of Emmen. Bijzonder aan dit host-team is dat alle vrijwilligers een vluchtelingenachtergrond hebben, wat ervoor zorgt dat zij de nieuwe asielzoekers begrijpen en met hen kunnen communiceren. De vrijwilligers helpen bijvoorbeeld met het vertalen van reisinformatie en begeleiden nieuwkomers richting de pendelbus naar Ter Apel. Ook assisteren ze bij de aanschaf van een vervoersbewijs of helpen met de bagage. Kortom, de COA-hosts maken de reis voor onze tijdelijke inwoners aangenaam. Daarnaast zetten de hosts zich ook in voor alle andere reizigers die hulp nodig hebben. Dit initiatief helpt mensen met een vluchtelingenachtergrond ook om een plek te vinden in de Drentse samenleving en cultuur.

Oorsprong van de COA-host

Roel Knijnenburg, projectleider en initiatiefnemer van de ‘COA-host’, vertelt: “Tijdens mijn werk bij het aanmeldcentrum in Ter Apel zag ik vaak asielzoekers verdwalen op het terrein van het COA. Zo ontstond het idee om huidige bewoners in te zetten om nieuwe asielzoekers te begeleiden. Hierdoor hoeven nieuwkomers niet langer te verdwalen en kunnen ze meteen in contact komen met andere bewoners met dezelfde achtergrond. Dit zorgt voor veel rust. Omdat dit project succesvol was, werd ik vanuit het COA benaderd met de vraag of het mogelijk was om de hosts ook op stations en bussen in te zetten om overlast te verminderen.”

Samenwerken

Roel vervolgt: “We kregen al snel ondersteuning van de gemeente Emmen, Arriva en Qbuzz. Op station Zwolle werken we samen met de Nederlandse Spoorwegen. Om nieuwkomers op hun bestemming te krijgen, moeten we met deze vervoerders samenwerken op de stations Emmen en Zwolle. Er was regelmatig sprake van miscommunicatie, vooral door taal- en cultuurverschillen. Als onze hosts met nieuwkomers praten, lukt het ons wél om de boodschap over te brengen. Dit maakt een groot verschil!”

Tevreden over het behaalde resultaat

“Alle betrokken partijen zijn erg blij met de resultaten”, vertelt Roel met een grote glimlach: “Ik ben trots op alle 16 vrijwilligers in Emmen en de 22 vrijwilligers in Zwolle. Er is bijna geen overlast meer. Ook voelen nieuwe asielzoekers zich welkom, gezien en begrepen. Het gaat steeds beter, omdat de COA-hosts hun werk goed doen.”

Betrokkenheid

Tijdens haar werkbezoek werd Yvonne Turenhout ontvangen door enthousiaste COA-hosts, Roel Knijnenburg (COA), Klaas van der Veen (locatiemanager azc Assen), Harry Stuulen (manager Qbuzz) en Kim Wessels (Coördinator Serviceteam Arriva). Ze was erg onder de indruk: “De betrokkenheid van de COA-hosts is hartverwarmend. Dag in dag uit zetten zij zich in om nieuwkomers op weg te helpen. Ondanks hun eigen achtergrond en situatie, dragen zij bij met een gastvrijheid en vriendelijkheid die nieuwkomers zich echt welkom laten voelen in Drenthe."